Apró kezek, nagy kihívások

          Egy iskolába készülő ovisnak számos elvárásnak kell megfelelnie a sikeres iskolakezdés érdekében. Egyike ezeknek a megfelelő fizikum, melynek kapcsán általában a megfelelő testsúlyt, testmagasságot, az esetleges gerincferdülést, harántboltozat süllyedést és jobb esetben az izomtónust szokták figyelni. 


Van azonban egy sajnos ritkán említett szempont, amely nemcsak az íráshoz szükséges, mégpedig a kézfej és kéztő fejlettségi állapota.

Az írás feltételei

           Ahhoz, hogy sikeresen megtanuljon írni egy kisiskolás, beszédértésének és beszéd alkotásának minősége létfontosságú. Többek között kialakult kéz, láb és- szemdominanciára, összehangolt szem-kéz koordinációra, jól működő hallási-és látási funkciókra, pontos térben és síkban való tájékozódásra és harmónikus mozgáskoordinációra van szüksége.

A helyes ceruzafogás

            Sokszor halljuk, hogy az íráshoz elengedhetetlen a megfelelő ceruzafogás, arról azonban már kevesebb szó esik, hogy ennek feltétele az anatómiai szempontból megfelelően kifejlett kézfej és kéztő csontozat, mely 6 éves korban még nincs írásra kész állapotban. Mint minden fejlődésnek, ennek is megvannak a maga állomásai. 1,5-2 évesen még marokra fogja a ceruzát és bár a mutatóujj már irányító szerepet kap a vállak még együtt mozognak. Ezt követi 26 hónapos korig a 3 ujjas fogás, majd 5 éves korra fokozatosan a hüvelyk-és mutatóujjal írányítja a ceruza mozgását. 6 és fél - 7 éves korban kezd el képessé válni arra, hogy csak mutatóujjal vezérelje írását vagy rajzolását.

Az alábbi képen látható egy 3, egy 8 és egy 15 éves keze. Látható, hogy még 8 éves korban -elsősorban a kéztőcsontoknak- milyen sok időre van szükségük  a teljes csontosodáshoz

                                                                                                                                    Forrás: https://www.instagram.com/adviceigivemyfriends/p/CrZGmamM6ka/

             A 6 éves kor egyébként is megterhelő egy gyermek számára, hiszen ez az első nagy alakváltozás időszaka. A fej, a törzs és a végtagok arány megváltozik. A gerincoszlopnál kialakulnak az élettani görbületek, a vállak szélesednek és a vázrendszer csontosodása, beleértve a kéztő és az ujjpercekét is folyamatban van. Utóbbiaké viszont majd 12-13 éves korban fejeződik csak be.

Mi a következménye annak, ha túl hamar eröltetjük az írást?

             Amennyiben egy 6 éves gyermek az iskolapadban ülve vékony ceruzával a kezében írni próbál fejlettlen fizikummal, számos további problémát vonhat maga után.

              Egy írás közben őt figyelő azt láthatja, hogy mivel fejletlen a törzsizma szinte az egész testével próbál írni, elfordítja a felső testét és a fejét. Motoros gyengesége miatt az író gyermek átkulcsolja két lábával a szék lábait, hogy stabilan meg tudja magát támasztani vagy szinte ráfekszik a füzetre.. Ez azért is káros, mert rögtön eltűnik számára testének képzeletbeli középvonala, melyet írás és olvasás közben folyamatosan kereszteznie kellene szemmel és/vagy a kezével. Fejletlen kézfejével nehezen vagy egyáltalán nem tudja függetleníteni a kisujját és a gyűrűsujját az írástól, ezért görcsösen fogja a ceruzát aminek következtében nem tudja felvenni a megfelelő testtartást. Járulékos következményként helytelen tartás alakulhat ki, mivel az egyik oldalon megrövidülhetnek az izmok és gerincferdülést okozhat. 

Gigászi energiákat kell mozgósítania, hogy fejletlen funkcióinak működést kompenzálni tudja. Erős nyomatékkal ír, ezért hamar elfárad és egy idő után elmegy a kedve nemcsak az írástól, hanem a korábban esetleg nagyon kedvelt rajzolástól is. 

A végeredmény pedig mennyiségben és minőségben is gyengébb teljesítmény. Olvashatatlan íráskép, ugráló betűk, tagolatlan mondatok és még sorolhatnánk.

Az íráselőkészítés fontossága

             Egy kisgyermek csak akkor fog tudni könnyedén írni, ha felkészítjük az ehhez szükséges képességeit és funkcióit. Erősíteni kell az általános fizikális erőnlétet és olyan tevékenységeket célszerű végeztetni vele már egész pici korától, amelyek ösztönzőleg hatnak a kézfej és a kéztő csontosodási folyamatára. 

Mint mindenben ebben az esetben sem jó, ha bármit is erőltetünk. 

Annak sosincs jó vége.

Tudatos előkészítéssel viszont sokat tehetünk, nemcsak azért, hogy fizikálisan megerősödjenek az íráshoz szükséges izmok hanem azért is, hogy megelőzzük a túl korán elkezdett írás negatív következményeit. Fokozatosan kell rávezetni a kis kezeket arra, hogy az iskolában élmény és ne kudarc legyen számára az írás és a rajzolás. Szakember bevonásával fejleszteni lehet az általános erőnlétet, a nagymozgásokat, a finommotorikát, a proprioceptiv tudatosságot, a dominancia kialakulását, és tudatosítani a keresztvonal átlépést.

Hogyan segíthet a szülő az írás előkészítésében?

              A telefonozás vagy a távirányító nyomkodása helyett vonjuk be olyan mindennapi teendőkbe, melyek során kezeivel gyúró vagy a hüvelyk, mutató- és középső ujjának hármasával csippentő mozdulatot végez. Lehet az sütés- főzés vagy teregetés. 

A mozdulatok mellett fontos, hogy minél többféle anyaggal végezze ezeket, mert az írás előkészítés során fontos a taktilis ingerek fejlesztése. 

Homokozzon, agyagozzon, gyúrjon tésztát, válogasson apró terméseket, legózon, kirakózzon, szedjen fel apró papír darabokat a szőnyegről. Játsszon öltöztetőset: gomboljon, tépőzárazzon, cipzárazzon. Tapasztalja meg, hogy milyen egy hosszú bottal a porba, majd mutatóujjával homokba, lisztbe, sóba rajzolni. Ahogy egyre ügyesedik már rajzolhat vastag krétával minél nagyobb felületre, de ne egy kis papírlapra. A padlóra vagy falra rögzített csomagoló papír tökéletes erre a célra. Ne erőltessük rá azt, hogy hogyan fogja kézbe a krétát vagy vastag ceruzát. Ösztönösen rá fog érezni, másrészt úgyis látni fogja, hogy a tesó vagy anyáék hogyan tartják a tollat a kezükben.

                 Az 5 éves kor előtti vékony ceruza fogása és tartása nem ajánlott, mivel egyoldalú terhelést ad a még fejletlen kézfejeknek, hagyni kell, hogy fejlődjön a maga természetes módján. Fölösleges stresszelni a gyereket és erőltetni nála 6 éves kor előtt egy vékony ceruza fogását helyesen, hiszen ez a fejlődés természetes érési folyamata, és nem szabad és igazából nem is lehet sürgetni és erőltetni. Nem varázsolhatunk csontokat idő előtt mint a Harry Potterben.


Előfordul, hogy minden szülői igyekezet mellett szakember bevonására lehet szükség. Mozgásfejlesztő foglalkozásaimon a tanuláshoz szükséges részképességek fejlesztése mellett nagy hangsúlyt helyezek az általános erőnlét és állóképesség megteremtésére nemcsak fizikai, hanem lelki értelemben is. Amennyiben elbizonytalanodtál, további kérdéseid merültek fel vagy segítséget szeretnél, megtalálsz az alábbi elérhetőségek egyikén:

Török Nóra 06304820428 norioktatas@gmail.com Skype: norioktatas

Felhasznált források:

Mosby Elsevier: Hand function in the child: Foundations for remediation, 2006 by Mosby Inc

The Physical Developmental Needs of Young Children ed.by Rebecca Duncombe, 2019, Routledge, New York

Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.

Az alapvető sütik elengedhetetlenek weboldal biztonságos és helyes működéséhez, valamint a regisztrációs folyamathoz.
A funkcionális sütik megjegyzik a weboldallal kapcsolatos preferenciákat és lehetővé teszik annak testreszabását.
A teljesítmény sütik figyelik a weboldal teljesítményét.
A marketing sütik lehetővé teszik, hogy mérjük és elemezzük weboldalunk teljesítményét.