Gyermeke segítségére lehetek, ha szeretné megtudni, hogy óvodás gyermeke készen áll-e az iskolai megmérettetésre, ha szeretné, hogy minél könnyebben menjen számára az iskolába való beilleszkedés és abban az esetben is ha jelezték, hogy életkora ellenére még nem javasolják iskolai tanulmányainak elkezdését. Iskolás gyermekének is tudok abban segíteni, hogy könnyebben megbirkózzon az iskolai elvárásokkal. Amennyiben gyermeke BTMN-es szakértői véleménnyel rendelkezik vagy le van maradva a tanulmányaival és már mindent megpróbáltak, hogy segítsenek neki, de mégsem sikeres a tanulásban, egyénre szabott fejlesztéssel tudom támogatni fejlődését.

Az első pár alkalommal egy komplex állapotfelmérés történik. Ez magában foglalja a testi fejlettséget, a részképességzavarok esetleges meglétét, a le nem épült primitív reflexeket, a gyermek fejlődésének egyéni jellemzőinek és sajátosságainak feltérképzését a fogantatástól a jelen pillanatig, az esetleges elakadási pontok megkeresését a fejlődési folyamatban. Az állapotfelmérés alapján dolgozom ki a komplex, egyénre szabott fejlesztés módot, annak idejét, gyakoriságát és eszközeit, hiszen csak így lehet a leginkább egyénre szabott és hatékony a fejlesztés. 

A tanulási zavarok lehetséges korai     jelei

  • Nincs türelme végighallgatni a másikat
  • Akaratos
  • Nem tud hosszabb ideig egy feladatra koncentrálni
  • Mindenbe csak belekezd, de hamar elunja magát, nehezen köthető le a figyelme tartósan
  • Nem.szeret és/vagy nem tud önállóan öltözködni
  • Keveri a jobb és a bal oldalt 5-6 éves kor után
  • Mind a két kezét használja, nincs domináns oldala 5 éves kor után
  • Nem tud vagy nem akar rendet rakni maga után kérésre sem
  • A ruhákat vagy a cipőt túl szorosan vagy túl lazán szereti hordani
  • Nem szereti a zajt vagy a csendet maga körül
  • Csak magában szeret játszani
  • A játszótéren folyamatosan konfliktusba keveredik kortársaival
  • Autóban, buszon, hajón rosszul van, nem tud menetiránynak háttal ülve utazni
  • Fél a magasságtól (akár egy alacsony sámlin állva is)
  • Rosszul van az erősebb illatoktól/fényektől/zajoktól







  • Nehezen emlékszik vissza történésekre,utasításokra
  • Sokszor meggondolatlanul viselkedik és/vagy beszél
  • Folyamatosan beszél vagy alig beszél, kiabálva beszél
  • Csak a szavak kezdőbetűjét hajlandó kimondani
  • Nagyon impulzív vagy túlságosan visszafogott
  • Zavarják bizonyos zajok,illatok, vagy anyagok megérintése
  • Félrehallja a szavakat
  • Nem megfelelő módon használja a szavakat (nem a helyzetnek megfelelően vagy keveri a szavakon belül a betűket))
  • Kiabálva vagy suttogva beszél
  • Problémát okoz a szavak kiejtése, mások után való ismétlése
  • Ügyetlen
  • Nem tudja az evőeszközöket megfelelően használni
  • Fél a mélységtől és/vagy a magasságtól
  • Félreérzi vagy egyáltalán nem tudja megkülönböztetni az ízeket/hangokat/zajokat/anyagokat stb.
  • Nem emlékszik emberekre akivel már találkozott, mesehősök neveire
  • kzárólag ugyanazt az egy mesét nézi/hallgatja
  • Nem tud cipőt fűzni
  • Nehezére esik tájékozódni terben es /vagy időben evszakok,napszakok keverése,felcserélése
  • gyakran neki megy tárgyaknak, beüti magát
  • testi sérüléseit túlreagálja, vagy észre sem veszi
  • Nehezen tudja elviselni mások érzelmeit
  • Túl gyakran elsírja magát
  • Túl könnyen elterelődik a figyelmeÁllandó rendetlenség van körülötte
  • Nem szeret futni,állni,hintázni,mászókázni,homokozni,legózni,szinezni,festeni
  • Nem tud végighallgatni vagy végignézni egy mesét
  • a hajmosást traumának éli meg
  • nem szereti ha megölelik, megsimogatják
  • Túl édesen/sósan/fúszeresen szeret enni.
  • Nem tud veszíteni a társasjátékban
  • Csak szavakkal fejezi ki magát, vagy csak rámutat dolgokra de.nem.nevezi meg őket
  • egyszerű szóbeli utasításokat nem tud vegrehajtani
  • Egymás után több szóbeli utasítást nem tud végrehajtani

Amennyiben a fentiek közül csupán néhányat is tapasztalunk, érdemes legkésőbb 4-5 éves korban szakemberhez fordulni. Amennyiben nem kap a gyermek segítő támogatást és célzott fejlesztést, a problémák halmozódhatnak és tanulási zavarokhoz vezethetnek.

A tanulási zavarok megnyilvánulási formái

Diszlexia

A tanulási zavarok egyik leggyakrabban előfordulő formája.  Sajnos sokszor tévesztik össze más tanulási zavarral 
Már egészen kisgyermek korban jelentkeznek a jelei, tünetei:
  • ügyetlen a mozgásos játékok során
  • későn kezd el beszélni
  • gyakran nem érti, hogy mit szeretnének mondani tőle, ezért sokszor visszakérdez
  • monoton hangon beszél
  • kevés szót használ, szegényes a szókincse
  • rövid verseket vagy mondókákat is nehezen tanul meg, vagy ha megtanulja, hamar elfelejti 
  • nehezen tudja követni a szóbeli és az írásbeli utasításokat
  • nehezen tudja megkülönböztetni a hangokat és/vagy a hasonló szavakat
  • nem érti azt amit olvas
  • nem tud megtanulni olvasni
  • betünként, vagy szótagonként olvas
  • nehezen megy számára az idegennyelv tanulása
  • hallás után nagy hibaszázalékkal ismétli vissza az értelmes és az értelemtlen szavakat egyaránt

Diszkalkulia

A diszlakulia vagy számolási zavar  sok kisdiák és felnőtt életét nehezitheti meg, megfelelő ellátás nélkül.
A nem megfelelően kezelt beszédhibák hozzájárulhatnak nemcsak a diszlexia hanem a diszkalkulia kialakulásához.
Az alábbi figyelmeztető jelekre érdemes odafigyelni:

  • nem tud tájékozódni sem térben, sem síkban
  • ügyetlen a mozgása
  • nem tudja következetesen megkülönböztetni a bal és a jobb oldalt
  • nem érdeklik a számok, a pénz, a vásárlás még játékos szinten sem
  • nem képes mennyiség alapján csoportosítani, nem ismeri a több-kevesebb, a kisebb-nagyobb fogalmát
  • nem tudja a testrészeit megnevezni
  • téveszti a szineket
  • nem tudja felsorolni a hónapokat, napokat, évszakokat
  • a kirakós és/vagy a memória játékok nem tartoznak a kedvencei közé
  • nem tudja leírni és/vagy felismerni a számokat
  • számoláshoz mindig az ujjait használja



Diszgráfia


Legalább annyira gyakran előforuló tanulási zavar mint a diszlexia és a diszgráfia. Nem felétetlenül kapcsolódik más tanulási zavarral. Egy diszgráfiás gyermek kitűnő olvasó is lehet, ugyanakkor a probléma eredete sokszor megegyezik a diszlexiáéval.
Korai jele lehet:

  • nem szivesen használja az evőeszközöket, ügyetlen a használatuk során
  • rosszul fogja a rajzeszközeit, a ceruzát
  • nem tudja használni az ollót vagy csak úgy, ha kifordítja a behajlított karját
  • fordítva írja a betűket és/vagy  a számokat
  • nem tagolja a mondatokat
  • hibásan másol szavakat,mondatokat
  • nem használja az írásjeleket
  • nem tud vonalrendszerben írni

Diszpraxia

Beszédfejlődési zavarok

Nagyon fontos tisztában lenni azzal, hogy 6 év is lehet a fejlődési eltérés a gyermekek között, és ez elfogadott tény. Sajnos az iskolai elvárások fokozzák fel és erősítik ezeket a különbségeket, nem mindig hagyva elég időt arra, hogy a gyermek felzárkózzon a maga módján a tőle elvárt feladatokhoz. Ebből következően egyre több gyermeket ér kudarc és nem megfelelő támogatás esetén a sorozatos kudarcélmények nagyon megviselik a gyermeket, szorongóvá válhat, pszichoszomatikus tünetek (fejfájás, hasfájás, körömrágás, étvágytalanság vagy túlevés stb.) jelentkezhetnek értéktelennek érezheti magát a gyermek. Fejlesztő munkám során széleskörű és változatos tevékenységek felhasználásával segítek a gyermekeknek abban, hogy életkori sajátosságaikhoz alkalmazkodva és egyéni képességeikhez mérten támogassam őket ebben a felzárkózásban.  

© 2021 angol oktatas és fejlesztés. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el